Jak nazwać firmę?
baza wiedzy

Co wpłynęło na nazwę dla firmy PepsiCo Inc.?

Pierwsze puszki Pepsi pojawiły się w latach czterdziestych.

W roku 1893 amerykański farmaceuta z Karoliny Północnej - Caleb Bradham łącząc ze sobą: wodę gazowaną, cukier, wanilię, olejek i orzeszki Coli rozpoczął produkcję napoju orzeźwiającego.

Warto nadmienić, że początkowo napój pełnił funkcje farmaceutyku, a nie napoju orzeźwiającego.  Receptura ta zaistniała na rynku pod nazwą "Brad's Drink" (z ang. Napój Brada). W 1898 r., gdy prace nad składem udoskonalono nastąpiła zmiana nazwy produktu na "Pepsi - Cola".
Etymologia nazwy dla produktu wiąże się z angielskim słowem  pepsine (pepsyna), czyli  jednego ze składników receptury, który miał pomagać w trawieniu, drugi człon nazwy pochodzi od orzeszków Coli, będących źródłem kofeiny.
W 1906 r zaprojektowano logo marki Pepsi.  Początkowo jedyną składową była czerwona stylizowana czcionka, z charakterystycznymi zdobieniami. Gdy jednak nastąpiło załamanie rynku cukrowego, a  Bradham stanął przed ryzykiem bankructwa,  zmuszony był do sprzedania firmy. Nowi właściciele - Loft i Guth powołali wówczas do życia firmę pod nazwą Pepsi Cola Company.

 

 

Logo Pepsi często przechodziło redesign, by konsumenci odczuwali ciągłe dostosowywanie się marki do zmieniającej sie rzeczywistości.

Zmiany logo Pepsi na przestrzeni lat.

 

Należy zaznaczyć, że identyfikacja wizualna Pepsi wielokrotnie przechodziła metamorfozę. Jak już było wspomniane pierwsze logo firmy stanowiła ozdobna stylizowana czcionka w czerwonym kolorze. Następnie dołączone zostały elementy wspomagające, a mianowicie -dwa falowane półkola, które od tamtego czasu znajdują się w każdym projekcie logotypu Pepsi.
Etymologia kolorystyki jest powiązana z  II wojną światową i faktem, że Pepsi Cola Company demonstrując poparcie dla aliantów zmieniła kolory swojej identyfikacji wizualnej projektując logo w kolorach: czerwonym, białym i niebieskim. Chodziło o to, by odpowiadały one barwom flagi amerykańskiej. Barwy te są częścią charakterystyczną znaku aż do chwili obecnej, ale należy zauważyć, że przeważają odcienie niebieskiego i granatu (zauważalne w kolorze puszki czy zakrętek butelki). Logo Pepsi ulegało zmianie  jeszcze kilkakrotnie, a ostatni zmiana logotypu  i rebranding Pepsi miały miejsce w 2008 roku. Do projektowania logo koncern zatrudnił agencję reklamy Arnell Group, co kosztowało PCC okrągły milion dolarów.

 

Oprócz niewątpliwie charakterystycznej identyfikacji wizualnej Pepsi swój sukces zawdzięcza także reklamom, w których  występowało wiele sławnych osób, m.in.: Pelé, Lionel Messi, Andre Agassi, Fernando Torres, Frank Lampard,David Beckham, Euzebiusz Smolarek, Madonna, Raúl, Michael Jackson, Zinedine Zidane, Britney Spears, Thierry Henry, Ronaldinho, Beyoncé, Jennifer Lopez, Andrzej Piaseczny, Wojciech Szczęsny, Spice Girls, Kaká, Didier Drogba, Andriej Arszawin i inni.
Na popularność napoju wpływa także ciągły refresh wzorów na puszkach.
Jedną z najbardziej spektakularnych form reklamy było jednak wykupienie promocji logo Pepsi przez linie Air France. Otóż w 1996 roku linie miały pomalować swój samolot Concorde,  aby przez okres dwóch tygodni widniało na nim logo Pepsi.

 

 

 

Zobacz także:

  • plan agencji Arnell Group przedstawiający ideę zmiany logo: http://gaia.adage.com/images/random/0209/pepsi-arnell021109.pdf
  • stronę Pepsi: http://www.pepsi.com/

Oceń ten artykuł:

Jak nazwać firmę
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm