Jak nazwać firmę?
baza wiedzy

Heineken – piwo ze 150-letnią tradycją

 

Heineken to powszechnie znana holenderska marka piwa wytwarzana przez przedsiębiorstwo o tej samej nazwie. Aktualnie firma zatrudniając około 64 tysiące pracowników wytwarza piwo w 130 browarach w ponad 65 państwach na całym świecie. Heineken z produkcją równą 121,8 milionów hektolitrów zajmuje czwartą pozycję na liście największych światowych przedsiębiorstw produkujących piwo.


Historia marki zaczęła się w 1863 roku, gdy 22-letni Gerard Adriaan Heineken zakupił w Amsterdamie browar o nazwa „De Hooiberg”. Nazwa ta w języku holenderskim oznacza „stóg siana”. W 1873 roku nastąpiła zmiana nazwy dla firmy Gerarda na „Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij”. Właściciel chcąc podkreślić swój udział w tworzeniu firmy do stworzenia jej nazwy wykorzystał własne nazwisko. W 1874 Gerard A. Heineken zdecydował się na otwarcie drugiego browaru w Rotterdamie. Naming Heineken został w 1884 roku zarejestrowany jako znak towarowy. Ważnym wydarzeniem dla firmy Heineken było wynalezienie  tzw. „drożdży Heinekena”, które stały się  kluczowym składnikiem piwa tej marki. Wspomniane drożdże wynalazł w 1886 roku uczeń francuskiego chemika Louisa Pasteura - Dr H. Elion pracujący w laboratorium Heinekena.Gerard A. Heineken ukrył recepturę ważonego przez firmę Heineken piwa w szwajcarskim banku. Zważywszy na fakt ciągłej produkcji przez Heinekena piwa opartego na  XIX-wiecznej recepturze była to trafna decyzja. Ponadto Gerard jako pierwszy na holenderskim rynku opanował problem stabilności piw dolnej fermentacji. Należy także zaznaczyć, że Heineken jako jedno z pierwszych  przedsiębiorstw piwowarskich wprowadziło urządzenia chłodnicze. Firma rozwijała się bardzo dobrze dlatego po I  wojnie światowej zdecydowano się na intensyfikację eksportu. W 1933 roku - po zakończeniu prohibicji w USA to właśnie Heineken wyeksportował pierwszą legalną dostawę piwa dla Amerykanów. Na pewno przyczyniło się to do tego, że marka wciąż uznawana jest w Stanach Zjednoczonych za najlepsze spośród importowanych piw. Firma kontynuowała ekspansję zagraniczną - aktualnie wytwarza piwo w 65 państwach na całym świecie m. in w Polsce. Do naszego kraju wprowadzono Heinekena w 1994 roku – początkowo był eksportowany, a później jego warzeniem zajęła się Grupa Żywiec w browarach w Żywcu i Warce.

 

 

Warto wspomnieć także o utworzonym w 1988 roku muzeum Heineken Experience w budynku po browarze w Amsterdamie. Można tam prześledzić historię firmy, poznać niektóre techniki piwowarskie marki  Heineken, obejrzeć stare kadzie, butelki oraz plakaty reklamowe .
Heineken to piwo związane od 2003 roku z muzyką. Otóż to właśnie pod tą marką co roku na terenie Gdyni oraz gminy Kosakowo odbywa się Open’er Festival. Na festiwalu tym występują największe gwiazdy o światowym formacie.

 

Etykieta jest bardzo ważna dla konsumenta, gdyż oprócz funkcji promującej pełni ona także funkcję informacyjnąEtykieta marki Heineken.

 

Omawiając historię marki Heineken nie można nie wspomnieć o najważniejszym składniku systemu identyfikacji wizualnej, a mianowicie o projekcie logo. Logo składa się z typografii nazwy firmy „Heineken” oraz umieszczonego nad nią symbolu graficznego w postaci czerwonej pięcioramiennej gwiazdki. W projekcie logotypu postanowiono wykorzystać pojawiającą się trzy razy w nazwie literę „e”. Aby nadać typografii mniej poważny wygląd przekrzywiono lekko do tyłu literki „e”, chciano by wyglądały one jakby „się śmiały”. Jeśli chodzi o czerwoną gwizdkę, to jest ona oryginalnym znakiem marki, który był stosowany od początku istnienia firmy. Nie jest jednak znane dokładne jej pochodzenie. Pierwszym z podawanych powodów jest używanie gwiazdki przez średniowieczne browary holenderskie, które oznaczały piwo gwiazdką jako symbolem mocy i jakości. Innym wytłumaczeniem może być fakt umieszczania gwiazdki na drzwiach wejściowych do browaru podczas procesu warzenia. Należy dodać, że Heineken w okresie Zimnej Wojny chcąc uniknąć skojarzeń z komunizmem zaczął stosować białą gwiazdkę z czerwonym konturem. Po zakończeniu  Zimnej Wojny marka zdecydowała się powrócić do oryginalnej czerwonej gwiazdki.

 

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.Plakat reklamowy marki Heineken

 

Kolejną cechą Heinekena będącą elementem identyfikacji wizualnej jest charakterystyczna zielona butelka. Wypada również wiedzieć, że etykieta piwa Heineken informuje o  uzyskanych przez marę nagrodach i wyróżnieniach. Wymienić tu należy:  Złoty Medal (Medaille d'Or ) z 1875 roku otrzymany przez markę w Paryżu,  Dyplom Honorowy (Diplome d'Honneur ) z 1883 roku zdobyty w Amsterdamie podczas Międzynarodowej Wystawie Kolonialnej,  Grand Prix z Wystawy Światowej w Paryżu w 1889 roku oraz wyróżnienie Hors Concours Membre du Jury pozyskane w Paryżu w 1900 roku.

 

zmiana nazwy dla firmy

Oceń ten artykuł:

Jak nazwać firmę
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm