Jak nazwać firmę?
baza wiedzy

Historia marki Tchibo

 

Niemiecka marka Tchibo jest czwartym co do wielkości producentem kawy na świecie. Generalnie marka oferuje kawę i produkty związane z jej spożyciem, ale w portfolio marki znajdują się również produkty powszechnego użytku takie jak np. elektronika, odzież itp. Produkty sygnowane marką Tchibo są dostępne w ponad 40 krajach na świecie. Jednak nie zawsze tak było.

nazwa marki Tchibo

Źródło: Fotolia.com

Podczas II wojny światowej a także zaraz po jej zakończeniu kawa była towarem deficytowym - w hamburskich magazynach zapasy kawy zostały doszczętnie wyczerpane. Ludziom brakowało smaku i aromatu kawy, więc poszukiwali zamienników – stosowano np. burak pastewny i prażony jęczmień lub wywar z żołędzi. Nic jednak nie mogło zastąpić kawy. Doskonale w potrzeby konsumentów wstrzeliła się wówczas nowo powstała firma Tchibo. Otóż Max Herz po wojnie przejął firmę importową swojego ojca, a  posiadając bezcenne wówczas kontakty z  producentami kawy w Ameryce Południowej zyskał szansę na rozkręcenie swojego własnego biznesu. Dlatego też
uzyskawszy pozwolenie na import kawy do Niemiec w dniu 15 marca 1949 roku w Hamburgu Maks Herz i Carl Tchiling-Hiryan założyli firmę Tchibo. Nazwa dla firmy powstała poprzez połączenie pierwszej części nazwiska Carla Tchilinga-Hiryana i słowa „bohne” w  jęz. niem. oznaczającego ziarno. To właśnie dzięki akronimowi Tchi+bo mamy dziś markę Tchibo.
Ze względu na zniszczenia dróg i sieci transportowych spowodowane wojną Maks Herz postanowił
sprzedawać kawę za pośrednictwem poczty. Nazwa dla produktu, który jako pierwszy był oferowany przez firmę brzmiała: Kawa świeżo palona Brasil.
Pierwszy sklep pod szyldem Tchibo został otwarty w 1955 roku w Hamburgu. Już w trzy lata od tego momentu - w 1958 roku – na terenie całych Niemczech działało aż 77 sklepów. W tym samym roku mieszanka Tchibo Gold-Mocca stała się najpopularniejszą kawą  wśród Niemców. 
Sympatię odbiorców kawa Tchibo zyskała również dzięki pomysłowej promocji marki. Już w latach 50. Tchibo wyróżniło się na rynku poprzez pakowanie kawy nie w stosowane powszechnie papierowe torby lecz w praktyczne ściereczki kuchenne czy też pojemniki plastikowe lub metalowe, z których wolniej ulatywał aromat. Nowum był także pomysł wysyłki upominków dla stałych klientów. W 1949 roku w okresie świąt Bożego Narodzenia  marka Tchibo wysyła  klientom kawę w specjalnie przygotowanych, ozdobnych pojemnikach. Furorę wśród konsumentów zrobił także magazyn Tchibo wydany po raz pierwszy w 1952 roku – w magazynie zamiast reklam marka  umieściła informacje na temat produkcji kawy Tchibo, przepisy, nowinki dotyczące mody, horoskopy itp. Bestsellerem okazała się także książka kucharska Tchibo z 1973 r.  Oprócz wspomnianej formy promocji  Tchibo wpadło na pomysł otwarcia coffeeshopów, w których za niewielką cenę klienci mogli degustować różnorodne rodzaje kaw Tchibo.

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej marki.Projekt logo marki Tchibo.

 

Słynny projekt logo Tchibo - parujące ziarno kawy - należy do systemu identyfikacji wizualnej marki  od  1985 roku. Z marką kojarzony jest także Mr. Pithey – postać stworzona w 1961 roku w celach reklamowych.  Mr. Pithey  to mężczyzna w średnim wieku, z wąsikiem występujący najczęściej w ciemnym garniturze i czarnym, filcowym kapeluszu typu Homburg. W reklamach telewizyjnych  Mr. Pithey był przedstawiany jako opiekun marki, który doglądał zbiorów ziaren kawy, czuwał nad ich transportem oraz dbał o jakość receptur udostępnianych do sprzedaży. Mr. Pithey pojawiał się w spotach do końca lat 80 XX wieku. Następnie w 2009 roku, z okazji  60. urodzin Tchibo powrócił on do sklepów jako humanstand (postać z tektury promująca markę).
Firma Tchibo rozwijała się prężnie, dlatego też w latach 90. XX wieku zdecydowano się na jej ekspansję zagraniczną. Do Polski marka trafiła w czerwcu 1992 roku.
Warto dodać, że marka Tchibo nadal znajduje się w rękach rodziny Herzów. Obecnym właścicielem jest Michael Herz, który zarządza spółką Maxinvest, w której portfolio znajduje się marka Tchibo.

nazwa marki Tchibo

Źródło: Fotolia.com


CIEKAWOSTKI NA TEMAT KAWY:

1.Największym producentem kawy na świecie jest Brazylia - dostarcza ona niemalże jedną trzecią tego surowca.

2.W przypadku Arabki od zawiązania się owocu do jego dojrzałości mija sześć-osiem miesięcy, a w przypadku Robusty dziewięć-jedenaście miesięcy.

3.Rocznie do krajów Unii Europejskiej importuje się ponad 2200 ton surowej kawy.


4.Najwięcej kawy w Europie wypijają Finowie, ok. 12,7 kg na jednego mieszkańca.


5.Pierwszą kawiarnię na kontynencie europejskim otwarto w 1554 r. w Konstantynopolu.


6.Najstarszą nadal czynną kawiarnią na terenie Europy jest  powstała w 1720 roku „Café Florian” w Wenecji.


7.Pierwszą kawiarnię w Polsce otwarto w 1700 r. w Gdańsku (obecnie już nie istnieje).


8.Kawa swój aromat zachowuje najdłużej, gdy jest przechowywana w naczyniach  wykonanych ze szkła lub porcelany.


9.Kawa mielona bardzo szybko przejmuje obce zapachy, dlatego należy ją przechowywać w suchym, chłodnym miejscu pozbawionym wpływu innych zapachów.


10.Kawa, podobnie jak wino oceniana jest przez kiperów, którzy komponują kawowe mieszanki.


11.Według tygodnika „Newsweek” Tchibo Family jest ulubioną marką kawy co dziesiątego Polaka

Oceń ten artykuł:

Jak nazwać firmę
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm