Jak nazwać firmę?
baza wiedzy

Historia systemu identyfikacji wizualnej marki Starbucks

 

Największa na świecie sieć kawiarni Starbucks Corporation istnieje od roku 1971. Jej historia bierze początek w Seattle (w stanie Waszyngton, USA) gdzie Jerry Baldwin, Zev Siegel oraz Gordon Bowker otworzyli pierwszą kawiarnię przy Western Avenue 2000. Co ciekawe  zarząd firmy wciąż ma tam swoją siedzibę. W 1987 Starbucks została przejęta przez Howarda Schultza, który kieruje nią do dnia dzisiejszego. Na przełomie lat z jednej kawiarni firma stała się potężnym koncernem liczącym obecnie ponad 16 858 sklepów w 50 krajach świata.


Powstanie nazwy dla firmy Starbucks ma swoje źródło w literaturze. Nazwa została zaczerpnięta została od pierwszego oficera w powieści Hermana Melville'a - „Moby Dick”.  Miało to na celu przywołanie u konsumentów skojarzeń związanych z romantycznym etosem żeglarza i z pierwszymi handlarzami kawą.

 

Projektowanie logo Starbucks odbywało się czterokrotnie- na obrazku przedstwione są logotypy odpowiednio z 1971,1987, 1992 oraz 2011 roku.

Zmiany logotypu Starbucks na przestrzeni lat.


Do systemu identyfikacji wizualnej marki Starbucks należy również logotyp, dlatego warto przybliżyć jego etymologię. Choć na przestrzeni lat logotyp ulegał zmianie, to niezmiennie symbolem graficznym koncernu Starbucks jest znana z mitologii greckiej syrena. W projekcie logo zawarto syrenę  ze względu na specyfikę działalności firmy - sprzedaż wysokiej jakości kawy oraz związanych z ni ą akcesoriów. Otóż kawę do USA  dostarczały statki, które zazwyczaj miały na dziobie rzeźby przedstawiające syreny. Rzeźby syren na statkach miały z kolei odstraszać mitologiczne syreny, które według  legend  zwodziły marynarzy doprowadzając tym samym do zatonięcia statku.


Pierwsza wersja logotypu z 1971 r. była utrzymana w brązowych barwach, a sama syrena posiadała długie kręcone włosy, koronę na głowie i dwa ogony – po prawej i lewej stronie postaci. Grafice towarzyszyła też typografia zawierająca słowa: „Starbucks”, „coffee”, „tea”, „spieces”. W pierwszej wersji logo - syrena miała odkrytą klatkę piersiową, lecz ze względu na poglądy ówczesnej opinii publicznej w 1987 roku logo uległo zmianie. Logotyp zamknięto w zielonym okręgu a syrenę umieszczono w jego wnętrzu na czarnym tle. Gorszące opinię publiczną nagie  piersi zgodnie z oczekiwaniami zostały zasłonięte długimi włosami syreny. Typografię zaś  uproszczono do dwóch słów : „Starbucks” i „coffee”. Kolejne nowe logo firmowe powstało w 1992 roku kiedy to firma po raz pierwszy weszła na nowojorską giełdę. Zmiana polegała jedynie na zmianie perspektywy - całą postać syreny zastąpiono jej portretowym  zbliżeniem. We wrześniu 2006 koncern tymczasowo przywrócił pierwsze, brązowe logo na papierowych kubkach. Miało to na celu ukazanie wkładu Starbucks Corporation w region zachodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych oraz uczcić 35 lat działalności. W 2008 roku ponownie przywrócono brązowy logotyp na kubki kawy o nazwie Pike Place Roast, która była dołączona do portfolio proponowanych przez Starbucks smaków. Z okazji 40 urodzin Starbucks Corporation w 2011 roku wprowadzono kolejne nowe logo firmowe. Z logotypu zniknął otaczający syrenę  okrąg  oraz zawarte na nim słowa "Starbucks" i "kawa". Jest to  związane z planami ekspansji sieci na rynek spożywczy. Projekt logo z 2011 roku  zawiera obecnie tylko graficzny symbol dwuogonowej syreny o znanym z poprzedniego logo zielonym kolorze. Zarząd firmy tak tłumaczy zmianę: „Nasze nowe logo uwalnia syrenę z zewnętrznego okręgu, sprawiając, że staje się prawdziwą twarzą Starbucks”. Firma o tak dużej rozpoznawalności mgła sobie pozwolić na taki manewr. Nowy wizerunek był wprowadzany stopniowo - na początku nowe logo pojawiło się na serwetkach, a dopiero potem trafiło na słynne kubki.

 

Studenckie życie = studencka kawa.

Infografika przedstawiająca podstawowy produkt studenta według Starbucks.

 

Zajrzyj też na inne infografiki:

Oceń ten artykuł:

Jak nazwać firmę
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm