Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Jak powstała potęga firmy L'Oréal

Firma nosi tą nazwę od 1936 roku

 

Grupa L'Oréal to światowy koncern kosmetyczny z centralną siedzibą w Clichy (Francja). To obecne dziś w ponad 130 krajach przedsiębiorstwo powstało w 1909 roku, ma więc już ponad 100 lat.

Jego twórcą był młody francuski chemik - Eugène Schueller, który w 1907 roku opracował formułę do bezpiecznego farbowania włosów na kolor blond. Ten wynalazek umożliwił Eugene Schuellerowi  otworzenie w małej, dwupokojowej antresoli na niepozornej paryskiej uliczce d’Alger firmy „Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux”. Swój innowacyjny produkt – bezpieczną dla włosów farbę koloryzującą -  Eugène Schueller nazwał L’Aureale. Nazwa dla produktów marki L'Oréal wywodzi się od łacińskiego słowa „aureale” oznaczającego aureola. Pomysłodawca farby miał na myśli fakt,  że włosy po użyciu jego produktu wyglądają na naturalny blond, są miękkie, delikatne i błyszczące - jak aureola u anioła. 

 

f

Reklama farby koloryzującej do włosów Preference (pierwotna nazwa L’Aureale) 
z twarzą marki L'Oréal - Scarlett Johansson.


W 1936 roku nastąpiła jednak renaming - zmiana nazwy firmy ze zbyt długiej „Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux” na „L’Oreal”. Ten renaming okazał się słusznym posunięciem.
Aby zrozumieć przebieg rozwoju firmy L’Oreal należy lepiej poznać jej twórcę, gdyż to on podejmował decyzje, które pozwoliły przedsiębiorstwu utrzymać się na rynku pomimo licznych zawirowań w ówczesnej historii świata. Otóż  Schueller od zawsze utożsamiał sukces z ciężką pracą, innowacyjnością  i sferą naukową. Był studentem chemii, którą skończył z wysoką lokatą, co umożliwiło mu nawet karierę akademicką. Jednak ciągły pęd do innowacyjności i działania nie był zgodny z uczelnianym życiem. Punktem zwrotnym w życiu Eugène Schuellera było spotkanie fryzjera, który proponował pięćdziesiąt franków za wynalezienie "bezpiecznej i niezawodnej" farby koloryzującej do włosów. Schueller przemyślał tą kwestię i stwierdził, że to właściwy moment na taką próbę -  zmieniał się społeczny stosunek do "udoskonalania” naturalnego piękna, a ponadto rynek dobrze się rozwijał. Podjął więc wyzwanie i na wspomnianej paryskiej ulicy wkrótce zagościły produkty koloryzacyjne do włosów. Dzięki ogromnej pracowitości twórcy, który sam o sobie mawiał „ Pan Sześć Tysięcy Godzin" (chodziło o to, że jako normę narzucił sobie co najmniej dwa tysiące godzin rocznie) przedsiębiorstwo szybko się rozwijało. Eugène Schuellerowi  oprócz dużej ilości pracy włożonej w firmę należy także przypisać talent organizacyjny, gdyż to z jego inicjatywy duże środki przeznaczano na reklamę marki oraz promowanie jej we własnym piśmie "Votre Beauté". W 1922 roku państwu Schuellerom urodziła się córka - Liliane (obecnie jedna z najbogatszych kobiet świata). Córka Schuellera rozpoczęła w 1936 roku staż w firmie ojca. Pracowała tam w  różnych działach przedsiębiorstwa. Jednak według poglądów Eugène - interesy - w przeciwieństwie do pieniędzy - nie powinny być dziedziczone. Twierdził też, że miejsce kobiety jest w domu. Miał córkę, a skoro twierdził, że firmę powinien odziedziczyć mężczyzna począł poszukiwać swego następcy.

Jeżeli interesuje Cię ta tematyka, może to dobry pomysł, by pomysleć o połączeniu pasji i biznesu? Otwórz własny salon kosmetyczny ale najpierw dowiedz się jakie powinno być idealne logo dla salonu kosmetycznego!

Przed II wojną światową Schueller poznał przyjaciół: Françoisa Mitteranda, Andre Bettencourta i Françoisa Dalle’a. Wojna zmusiła ich do przerwania studiów. Dalle był zatrudniony  jako praktykant w  drugim biznesie Schuellera - fabryce mydła Monsavon. Jednak jego umiejętności zarządcze spowodowały, że mając zaledwie 25 lat awansował na stanowisko dyrektora zarządzającego. Z kolei Bettencourt w 1950 roku został mężem córki Schuellera - Liliane. Po wojnie Bettencourt zajął się karierą polityczną.

Warto wspomnieć, że w czasie II wojny światowej chcąc ocalić biznes - Schueller kolaborował z Niemcami. „Jego decyzja nie wynikała z wiary w doktrynę, lecz z pragmatyzmu. Schueller podjął po prostu decyzję biznesową.” jak twierdzi Ruth Brandon w książce "Wstydliwa historia piękna".
Dzięki znajomościom z Bettencourtem, Dalle i z kolei ich relacjom z bohater ruchu oporu - Pierre de Benouville – ów świadczył na korzyść Schuellera, co umożliwiło mu uniknięcie odpowiedzialności za kolaborację.

L'
Oreal oprócz farby koloryzującej do włosów pod własną marką produkować również mydła i szampony, które  były sprzedawane wyłącznie salonom fryzjerskim. 

Kierownictwo działem marketingu L’Oréal Schueller powierzył  Dalle, który wkrótce stał się prawą ręką twórcy firmy.
Po śmierci Schuellera w 1957 roku firmę odziedziczyła jego córka - Liliane Bettencour, jednak  kierownictwem zajął się zaufany przyjaciel rodziny -  Dalle. To właśnie on wprowadził kosmetyki L’Oréal do sprzedaży w drogeriach czy supermarketach. Przed tym ruchem przyjęte było, że w handlu detalicznym  kosmetyki sprzedaje się wyłącznie w  w aptekach. Dallemu również L’Oréal zawdzięcza intensyfikację inwestycji w badania naukowe. To właśnie on doprowadził do zwiększenia zatrudnienia naukowców z dziesięciu w latach 40-tych do tysiąca w latach 80-tych. Obecnie w szeregach pracowników L’Oréal zatrudnionych jest trzy tysiące naukowców, którzy pracują w 14 centrach badawczych.

W reklamie bierze udział Anne Curtis

Jednak jeśli chodzi o akwizycję marki Maybelline, to L'Oreal zawdzięcza to  Liliane, która przekonała do tego ówczesnego prezesa L'Oreal: Lindsaya Owena-Jonesa.
Dziś kluczowymi osobami dla firmy są:  prezes pełniący również funkcję CEO - Jean-Paul Agon,  główny udziałowiec - Liliane Bettencour, Natalia Streignard.
Spadkobierczynią po Liliane Bettencour będzie zapewne wnuczka Eugène Schueller - Françoise Bettencourt Meyers.
Podsumowując - firma L'Oreal  jak niemal każda prestiżowa firma kosmetyczna sprzedaje swoim klientkom elegancko opakowaną nadzieję,  marzenia o pięknie i wiecznej młodości. Poprzez swoje produkty dają kobietom pewność siebie, która jest dla nich warta nawet wyższej ceny.

 

d

Twarzami marki L'Oreal oprócz obecnych na plakacie reklamowym: Milli Jovovich, Penélope Cruz, Andie MacDowell, Gong Li są także m.in. Kate Moss,  Beyoncé Knowles,Jane Fonda, Aishwarya Rai, Claudia Schiffer, Jessica Biel, Scarlett Johansson, Eva Longoria, Matthew Fox, Jennifer Lopez, Najwa Karam itd.

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm