Jak nazwać firmę?
baza wiedzy

Jak szyk z paryskich teatrów stał się osiągalny dla każdej kobiety, czyli historia marki Bourjois.

 

Bourjois to francuska marka kosmetyków kolorowych, której historia liczy już 150 lat. Początki marki związane są ze sceną teatralną, gdzie kosmetyki kolorowe były stosowane do charakteryzacji aktorów na potrzeby występów scenicznych. Za twórcę pierwszych kosmetyków marki uznaje się aktora Josepha-Alberta Ponsin, który we własnym mieszkaniu przygotowywał  kosmetyki do makijażu i perfumy dla aktorów.

W 1868  roku (pięć lat od momentu powstania marki, czyli roku 1863) produkcja Ponsin została przejęta przez Alexandre’a Napoléon’a Bourjois, pod którego skrzydłami marka rozkwitła.Dodać jednak należy, że Joseph-Albert Ponsin stał się pracownikiem firmy. Nazwa dla firmy i marki Bourjois pochodzi od nazwiska wspomnianego powyżej drugiego właściciela - Alexandre’a Napoléon’a Bourjois. Jednymi z pierwszych produktów oferowanych przez Bourjois były kredki wytwarzane na bazie wosku, które słynęły z kreatywnych nazw np. Jaloux, Amoureux (z franc. zazdrosny, zakochany) itp. Spektakularny sukces marka osiągnęła jednak w 1879 roku, gdy wprowadziła na rynek puder ryżowy o namingu Java. Puder ten rozjaśniał skórę i sprawiał, że wyglądała ona na jedwabiście gładką. Specjalnie do jego produkcji w 1891 roku powstała fabryka w Pantin napędzana na parą wodną. W 1897 roku marka sprzedawała już dwa miliony pudełek pudru rocznie. Dużą popularnością cieszył się także opracowany przez Josepha-Alberta Ponsin suchy róż do policzków, który wyparł z rynku ciężkie, maziste pomady. Oferowany przez Bourjois róż ma teksturę sypkiego pudru, a jego sprasowanie osiąga się poprzez specjalny proces wypiekania. Ten trwały i wydajny produkt sprzedawano w okrągłych, metalowych puzderkach. Po latach to właśnie on stał się sztandarowym produktem marki Bourjois. Warto zaznaczyć, że receptura różów pozostaje niezmienna od 1890 roku, a mimo tego kosmetyki te wciąż cechują się najwyższą jakością wśród oferowanych na rynku sprasowanych kosmetyków. Również opakowania nadal mają kształt okrągłych puzderek, z tym, że metal zastąpiono plastikiem. Wracając jednak do historii różu do policzków marki Bourjois, należy wspomnieć, że początkowo był on dostępny w kolorach noszących nazwę: „Czerwień Mandarynki" czy „Popiół różany". Te pierwsze odcienie różu promowane były przez hasło: „Natura jest zazdrosna!". Nic dziwnego, że wysoka jakość różu, wygodna aplikacja i delikatny, naturalny efekt sprawiły, że każda dama pragnęła mieć w swojej toaletce charakterystyczne okrągłe pudełeczko. Wraz ze zmieniającą się modą marka rozszerzała paletę kolorów wzbogacając znajdujące się w ofercie różnorodne odcienie czerwieni, różu i pomarańczy o mieniące się brokatowe dodatki nadające różom połysk i blask wzorowany na stylu orientalnym.

 

 

Plakaty są elementem promocji marki wśród konsumentów.Plakat reklamowy pudru ryżowego Java, bestsellera końca XIX wieku.

 

Dzięki wprowadzeniu na rynek wymienionych powyżej kosmetyków marka Bourjois wywołała rewolucję na rynku kosmetyków do makijażu. Z tego też względu została oficjalnym dostawcą kosmetyków dla najlepszych teatrów Paryża. Nie tylko aktorki chciały używać kosmetyków Bourjois, dlatego też wkrótce potem makijaż zaczęto używać również poza spektaklami teatralnymi. Dzięki temu popularność marki szybko rosła, a już w 1898 roku Bourjois miała w swoim portfolio aż 700 produktów np. róże, pudry, kredki do oczu, cienie do powiek, pomady, szminki, pasty do zębów, lotiony do włosów, emalie do paznokci itp.  Mając tak szeroką ofertę marka Bourjois była gotowa by w 1913 roku wkroczyć na rynki zagraniczne.
W latach 20. Bourjois wprowadziła na rynek perfumy. Nazwa dla produktu zaprezentowanego w 1924 roku brzmiała: Mon Parfum (Moje Perfumy). Z kolei w 1928 roku na rynku zadebiutował skomponowany przez Ernest’a Beaux zapach Soir de Paris (Paryski Wieczór). Zapach tych perfum opisywany był jako posiadający nutę „bursztynową, kwiatową i korzenną”. Zamknięte w niebieskim flakonie perfumy w krótkim czasie stały się hitem, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych.  Perfumy Soir de Paris posiadały różną pojemność, dodatkowo były też sprzedawane w różnorodnych zestawach np. w 1958 roku stworzono zestaw z pozytywką, którego egzemplarze do dziś funkcjonują i przekręceniu kluczyka usłyszeć można utwór  „Forever and Ever”.

 

Plakaty są elementem promocji marki wśród konsumentów.Plakat reklamowy zapachu Soir de Paris marki Bourjois z 1928 roku.


Pozytywnie na wizerunek marki Bourjois wpłynęło także poparcie walczących o równouprawnienie sufrażystek . Np. w 1936 roku Bourjois zamieściła na swoich plakatach hasła nawołujące do przyznania kobietom praw wyborczych. Ze względu na to, że kosmetyki kolorowe są kierowane głównie do kobiet zaangażowanie w sprawy walki o równouprawnienie przyniosło marce sympatię i wzmocniło zaufanie odbiorców.
Omawiając markę Bourjois należy także wspomnieć o istotnym składniku jej identyfikacji wizualnej, a mianowicie o projekcie logo. Znak towarowy marki składa się z różowego prostokąta, na którym umieszczona jest typografia:  nazwa marki – Bourjois, a pod nią nieco mniejszych rozmiarów napis Paris.
Jednym z najciekawszych haseł marki są słowa: „Bourjois ma osobowość i kocha kobiety, które też ją mają.”

 

Plakaty są elementem promocji marki wśród konsumentów.Współczesny plakat reklamowy marki Bourjois.

 

Ciekawostki:
•    Kultowy róż CENDRE DE ROSES - kolor "Popiół Różany" pozostaje od ponad 100 lat w ofercie marki – dziś znany jest pod numerem 48.
•    2,5 miliona Pasteli jest sprzedawanych każdego roku do ponad 120 krajów!
•    Zespół Bourjois : szefowie produktu, inżynierowie ds. opakowań, osoby tworzące formuły kosmetyków to w 90% kobiety.
•    W 1897 roku marka Bourjos wprowadziła swoją pierwszą emalię do paznokci - Emailline.

 

Oceń ten artykuł:

Jak nazwać firmę
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm