Jak nazwać firmę?
baza wiedzy

Nazwa firmy

Pierwszym skojarzeniem z firmą jest jej nazwa, z którą potencjalny klient – niemalże zawsze – ma pierwszy kontakt.
Poniższy artykuł przedstawia kilka sugestii co do inspiracji przy jej wyznaczaniu.

Wyraz, zlepek wyrazów, skrót

 
Nazwa przedsiębiorstwa może być prostym, krótkim i konkretnym słowem. Przykładem jest sieć odzieżowa Reserved lub sieć sklepów z artykułami spozywczymi Groszek. Nazwa może powstać także jako zlepek dwóch wyrazów, co pozwala uzyskać szeroki wachlarz różnych kombinacji. Portal społecznościowy Facebook (z angielskiego face-twarz i book-książka) i kosmetyki Golden Rose (z ang. golden - złoty i rose - róża) są dobrymi przykładami zastosowania takiego zabiegu.  

nazwa firmy Facebook

Nazwa firmy może być również kompozycją fragmentów różnych słów. Świetnie ilustruje to Microsoft, którego nazwa składa się ze słów microcomputer i software. Firma może być również określana skrótem jak międzynarodowa sieć restauracji KFC (Kentucky Fried Chicken – smażony kurczak z Kentucky) czy H&M (Hennes & Mauritz - połączenie szweckiego „dla niej” oraz imienia współtwórcy firmy).

nazwa firmy KFC

 

Imiona i nazwiska jako nazwy firm

 
Na rynku można spotkać się ze zjawiskiem, kiedy firmę reprezentuje imię, nazwisko, czy nazwa miejscowości. Warto pamiętać, iż samo imię niewiele jednak mówi o oferowanych usługach czy produktach. Mimo tego istnieją takie nazwy - jak marka samochodów Mercedes (hiszpańskie imię żeńskie), kosmetyków Joanna, czy butów Bartek. 

nazwa firmy mercedes

 

Zdarza się także, że w nazwach przedsiębiorstw pojawią się nazwiska. Lody Grycan, kosmetyki Inglot czy Ziaja, czekolady Wedel, to przykłady z polskiego rynku. Zza granicy  przybywają natomiast: Mc Donald's, Jacobs, Ford, Peugeot, Mars, Porsche, czy Michelin. Spotkać można także imię i nazwisko razem, jak kosmetyki Dr Irena Eris i perfumy Hugo Boss.

nazwa przedsiębiorstwa dr irena eris

Nazwa firmy a nazwy geograficzne

 
Nazwę dla firmy można zaczerpnąć od miejsca w którym się znajduje. Powstałe w ten sposób nazwy są wyjątkowow popularne w branży spozywczej: Włocławek, Żywiec, Sokołów, Pudliszki, Leżajsk i Milejów. Wszyscy znamy samochody marki Warszawa. Wśród tego rodzaju nazw znaleźć można także także firmę Adobe (od nazwy rzeki) czy Nokia (rzeka w Finlandii).

nazwa przedsiębiorstwa sokołów

 

Błędy przy tworzeniu nazwy

 
Tak jak tytuł książki zachęca do jej lektury, tak nazwa firmy powinna wzbudzać chęć poznania jej bliżej. Może się zdarzyć, iż wystąpią pewne błędy przy jej kreowaniu. Nazwa może być za długa, co utrudni odbiorcom zapamiętanie jej oraz stworzy problemy przy dyktowaniu, np. przez telefon. Może to również stworzyć niepotrzebne ryzyko pomyłki podczas pisania. 
Błędem z całą pewnością będzie także podszywanie się pod cudzą markę z tej samej branży, dokonując drobnych zmian w oryginale. Bez względu na jakość usług, niestety i tak będziemy gorszą podróbką w oczach klientów.

Ustalając nazwę dla swojego przedsiębiorstwa, warto mieć na uwadze fakt, że działalność na lokalnym obszarze może w przyszłości rozszerzyć się na rynek zagraniczny. Aby nie powstała nazwa firmy na wzór Osram czy marki Rover, należy sprawdzić znaczenie wybranej nazwy w kilku innych językach. 

O czym jeszcze warto pamiętać? 


Jak widać, istnieje wiele sposobów na wykreowanie nazwy firmy. Warto, by ustalając nazwę towarzyszyły nam pewne podstawowe zasady.

Nazwa firmy powinna być unikalna, nie może kojarzyć się z inną firmą z tej samej branży. Jej kolejną cechą powinno być dopasowanie, gdyż znaczenie nazwy niesie przesłanie, będące charakterystyką świadczonych usług. Ustalana nazwa przedsiębiorstwa powinna również stwarzać możliwość zastrzeżenia jej jako znak towarowy i zarejestrowania na wolnej domenie.
Kierując się tymi zasadami, nazwa przedsiębiorstwa na pewno będzie trafiona i przyniesie zamierzone efekty.

Oceń ten artykuł:

Jak nazwać firmę
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm