Jak nazwać firmę?
baza wiedzy

Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi, czyli jak można pozyskać jeden procent?

 

Fundacja Rak n' Roll od 2009 roku organizuje różne akcje, których celem jest zmiana sposobu myślenia o ludziach chorych na raka. Nowa odsłona prowadzonej przez Rak n' Roll kampanii Wygraj życie! wystartowała pod hasłem "Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi". Plakat promujący kampanię przedstawia dwie kobiety w czapkach, które trzymają kartonową tablicę,  na której właśnie znajduje się napisane drukowanymi literami hasło: "Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi". Dopiero tekst umieszczony pod sloganem informuje o prawdziwym celu kampanii, czyli o pomocy osobom dotkniętym nowotworami.

Kampania zachęca do przekazywania 1% podatku na rzecz Fundacji Rak’n’Roll : "Wraz z chorobą nowotworową pojawia się nagle wiele potrzeb. Np. peruki dla kobiet po chemii, pomoc socjalna dla osób, którym brakuje na leki, a także dostęp do rzetelnych informacji na temat mastektomii i rekonstrukcji piersi. Fundacja "Rak n'Roll. Wygraj Życie wspiera chorych na raka psychologicznie i finansowo. Możesz być pewien, że Twój 1% pójdzie na aktywną walkę z rakiem”. Za marketing kampanii odpowiedzialna była agencja Euro RSCG 4D -  pomysłodawca plakatu oraz spotu.

 

 

Plakaty są elementem promocji akcji.Plakat reklamowy akcji "Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi".Jedną z dwójki dziewczyn na zdjęciu jest założycielka fundacji Rak’n’roll - Magdalena Prokopowicz. (po lewej) Warto dodaćrównież, że plakat promujący oddawanie 1% podatku na Fundację  Rak n' Roll po raz pierwszy pojawił się 03.04.2012 roku  na koncie fundacji na Facebooku.

 

Logo jest kluczowym składnikiem systemu identyfikacji wizualnej fundacji.

Projekt logo fundacji Rak’n’roll.

 


O dość szokującym sloganie kampanii “Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi” wypowiedziała się  Magdalena Prokopowicz* -  założycielka fundacji Rak’n’roll -  „Przy tak ogromnej liczbie organizacji starających się o jeden procent musieliśmy się jakoś wyróżnić. (...) chcieliśmy mniej konwencjonalnego, bardziej optymistycznego podejścia do tematu. (...) Z poczuciem humoru i dystansem mówimy o dramatycznych i bardzo poważnych problemach. (...) Chcemy pokazać, że ten jeden procent może umożliwić wielu chorym normalne życie.”

Dobra kampania społeczna powinna cechować się zrozumieniem i świadomością:

  • problemu społecznego,
  • motywów, którymi kierują się odbiorcy akcji,
  • efektów jakie podmiot prowadzący akcję chce osiągnąć
  • oraz  prostym, nowatorskim pomysłem na akcję.


Oceniając akcję Fundacji Rak n' Roll pod hasłem “Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi” należy zaznaczyć, że spełnia ona podane powyżej założenia.  Akcja jest niesztampowa i bardzo kreatywna. Kontrowersyjne hasło, sygnalizuje potrzeby osób walczących z chorobą, ale co istotne jednocześnie odrzuca cały niepotrzebny, krzywdzący patos i dramat, czym wyróżnia się spośród innych tego typu akcji. Fundacja Rak n' Roll na plakacie przedstawia kobiety, które proszą o pomoc, nie o jałmużnę! Akcja pokazuje, że ludzie chorzy na raka nie potrzebują litości oraz że są to osoby z problemem, z którym starają się uporać, że kochają życie. Fundacja Rak n' Roll przekonuje, że  rak nie jest wyrokiem, że można z nim wygrać. Dzięki temu kampania łamie stereotyp, że osoba chora to ktoś inny, gorszy, bezsilny.
Jak powiedział Jacek Maciejewski, creative director Euro RSCG 4D: „Przygotowując kampanię zdecydowaliśmy się na przewrotny komunikat, dzięki czemu udało się zrealizować założenia fundacji, która w mówieniu o chorobie nowotworowej przeciwstawia się standardowej – stereotypowej i smutnej – komunikacji. Zależało nam na tym, aby kreacja nie wywoływała częstego przy takich przekazach przygnębienia, ale zarażała pozytywną energią, stanowiąca fundament działalności Rak’n’Roll. Mówiąc językiem nieformalnym i potocznym, skupiliśmy się w przekazie na aspektach bardzo ważnych z punktu widzenia podopiecznych fundacji.”
Reklama w Internecie oraz wykorzystanie aplikacji dedykowanych użytkownikom takich serwisów jak Facebook czy YouTube spowodowały, że akcja bardzo szybko rozprzestrzeniła się wśród internautów. Np. liczba fanów Rak&Roll na portalu społecznościowym Facebook skoczyła o 1000 w ciągu jednego dnia. Ponadto zastosowana prowokacja  i inteligentna zabawa słowem pozwoliła organizowanej bezkosztowo kampanii wzbudzić zainteresowanie mediów, które dodatkowo ją wypromowały, dzięki czemu jeszcze więcej osób mogło o niej usłyszeć. Dla przykładu ok. 10 mln telewidzów zetknęło się  z komunikatem, a wartość czasu antenowego poświęconego akcji szacowany jest na ponad 800 000 zł.
Warto zaznaczyć, że kampania „Zbieramy na cycki, nowe fryzury i dragi” uzyskała wyróżnienie w konkursie marketingu bezpośredniego Golden Arrow 2012.

 

U Magdaleny Prokopowicz - założycielk fundacji Rak’n’roll- w wieku 27 lat zdiagnozowano raka, co istotne była ona wówczas w ciąży. Magdaleny Prokopowicz  przeszła chemioterapię, skomplikowaną operację i urodziła zdrowe dziecko. Jak mówiła "wygrała z rakiem". W dniu 22 czerwca 2012 roku niestety zmarła. Warto jednak zaznaczyć, że choć zmagała się z rakiem od 8 lat to potrafiła żyć pełnią życia i cieszyć się nim w każdej danej jej przez los chwili.

Jeśli jeszcze nie odprowadziliście 1% - wypełniając PIT wpisz w rubryce "KRS": 00000 37904, a w rubryce "informacje uzupełniające": 12947 - Fundacja Rak'n'Roll Grupa Zadań OPP numer 47 w Warszawie. Więcej informacji na: http://www.raknroll.pl/

Oceń ten artykuł:

Jak nazwać firmę
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm