Tworzenie nazw firm
baza wiedzy

Marka Dulux – historia i nowoczesność nazwy i loga produktu

 

Dulux to najbardziej rozpoznawalna na świecie marka farb, która ma w swoim portfolio farby emulsyjne, akrylowe, lateksowe, impregnaty oraz lakiery. Producentem farb Dulux jest firma Imperial Chemical Industries (ICI), natomiast jej właścicielem jest firma AkzoNobel.

Projekt opakowań jest bardzo istotną składaową systemu identyfikacji wizualnej marki.

Historia i nazwa dla firmy
  

Historia marki Dulux rozpoczęła się w Wielkiej Brytanii w 1932 roku, gdy Imperial Chemical Industries wprowadziła na rynek pierwszą na świecie farbę dekoracyjną skierowaną bezpośrednio do konsumentów. Wydarzenie to zmieniło całkowicie sektor farb, gdyż zaoferowało klientom nową kategorię produktów - tzw. DIY, czyli Do It Yourself.


Skład rewolucyjne farby powstał na drodze eksperymentów ICI i firmy Du Point. O firmie ICI była już mowa, więc wyjaśnijmy czym zajmowała się firma Du Point. Otóż ta druga firma produkowała nowatorski jak na ówczesne czasy lakier samochodowy Duco, który po nałożeniu na powierzchnię auta szybko wysychał. Dlatego też firma ICI zainteresowana ulepszeniem swoich wyrobów zaproponowała Du Point współpracę. Jak już było wspomniane, na drodze licznych eksperymentów, naukowcy obu firm wpadli na pomysł połączenia syntetycznej żywicy alkilowej (z której zrobiony był słynny lakier) z olejem i odpowiednim barwnikiem.  W ten sposób powstała farba – produkt o nazwie Dulux.

Skąd wzięła się nazwa dla produktu? Etymologia nazwy wywodzi się z akronimu złożonego z początkowych dwóch liter nazwy firmy „Du Point” oraz od łacińskiego słowa „lux” oznaczającego światło (słowo to zostało użyte, by podkreślić rolę rewolucyjnego lakieru, który nadawał połysk).
Choć farby z kategorii DIY cieszyły się dużym powodzeniem wśród  klientów, Dulux nadal prowadził badania nad wzbogaceniem swojego portfolio o nowe produkty. Właśnie w ten sposób w latach 70. firma odniosła kolejny sukces – wprowadziła pionierskie akrylowe farby wodne, które zastąpiły uciążliwe w użyciu farby rozpuszczalnikowe. Następnym przełomem, który branża farb zawdzięcza Duluxowi było stworzenie w 1986 roku emulsji gotowej do malowania wałkiem. Było to ważne, gdyż do tego momentu  używano wyłącznie pędzli. Godnym odnotowania momentem jest również  wprowadzenie w 1993 roku systemu kolorów z mieszalnika (obecnie jest to ponad  10 000 kolorów, co pozwala na niemal nieograniczone przygotowywanie kolorystycznych zestawień).

 

 

Plakaty są elementem systemu identyfikacji wizualnej marki.

Plakat zatytułowany "Just imagine"  promujący markę Dulux.


Nowatorskie rozwiązania

W 1999 rok marka Dulux zaistniała na polskim rynku z pierwszą gotową emulsją kolorową-   „Dulux Once”, w ten sposób marka zaczęła budowę kategorii gotowych kolorowych emulsji w Polsce.


Należy podkreślić, że Dulux była także pierwszą marką farb, która prowadziła swoją kampanię reklamową w telewizji. Mowa tu o brytyjskiej reklamie farb Dulux „Brilliant White” z 1963 roku, w której po raz pierwszy udział wzięła maskotka Duluxa – owczarek staroangielski (ang. bobtail). Bobtail to przyjazna, wierna, inteligentna i zrównoważona rasa psa, którą charakteryzuje przede wszystkim łagodne, spokojne usposobienie. Właśnie ze względu na te cechy został on wybrany na maskotkę marki, która m.in. chce być kojarzona ze spokojem i ciepłem domowego ogniska.
Z czasem owczarek staroangielski stał się ikoną marki. Jest on tak silnie kojarzony z marką, że na wielu rynkach  nazywany  jest już nie owczarkiem, nie bobtailem, a właśnie „psem Duluxa”.
Pierwszym psem – maskotką marki Dulux był Shepton Dash, który nosił to miano przez osiem lat. Kolejnym z bobtaili Duluxa był Fernville Lord Digby, który był najbardziej słynnym spośród maskotek marki - dzięki temu psu sławę zyskała nie tylko marka Dulux, ale również właścicielka owczarka - Cynthia Harrison. Umiejętności kolejnego przedstawiciela marki Dulux – psa  Gambita, były wykorzystywane także przez inne firmy np. w 1980 roku brał on udział w sesji fotograficznej dla marki Phillips (chodziło o reklamę nowej generacji rejestratorów wideo).
W Polsce od kilku lat maskotką marki jest owczarek staroangielski o imieniu Stefan. Stefan bierze udział w promowaniu marki w ramach spotów reklamowych, towarzyszy także marce we wszystkich organizowanych przez nią eventach.

 

W 2012 roku marka Dulux zmieniła swój systemem identyfikacji wizualnej. Jego ważnym elementem jest projekt logo, którym marka sygnuje swoje produkty. Poprzedni logotyp składał się tylko z  typografii, choć wyglądał dobrze, to w odbiorze konsumentów  nie kojarzył się z branżą, nie inspirował. W nowym logo oprócz typografii pojawiła się także sylwetka człowieka, który rozwija kolorową wstęgę. Za projekt odpowiedzialny był Rob Clark (grafik freelancer), który wykonał cały font dla marki Dulux. Rob Clark zdecydował się zrezygnować ze stosowanej w poprzednim logotypie kursywy, dzięki czemu font zyskał świeżość. Zmodyfikowany projekt logo odzwierciedla radość i energię, dzięki czemu nawołuje do działania. Dzięki użyciu postaci w ruchu i wielu kolorów znak Duluxa stał się bardziej dynamiczny, a jest to spójne z filozofią marki, a więc dodawaniem kolorów do życia ludzi oraz promowaną przez markę twórczą ekspresją.

Spójny system wizualny prezentowany przez markę Dulux obejmuje wszystkie kanały komunikacji z odbiorcą - oprócz logo, hasła reklamowego - „Let's Colour” dotyczy również projektu opakowań, organizacji przestrzeni w  punktach sprzedaży (materiały POS) i wszelkich innych materiałów promocyjnych. W portfolio Dulux poszerzona została  paleta kolorystyczna - zmiany dotyczą flagowego produktu marki, a mianowicie serii Kolory Świata, która umożliwia aranżację wnętrz w barwach charakterystycznych dla  Andaluzji, Prowansji,  indonezyjskiej wyspy Bali itp.  Zmianie uległ nie tylko skład farb, ale redesign przeszły także same opakowania. Zostały one zaprojektowane przez agencję brandingową Dragon Rouge. Dzięki nowemu designowi puszki farb Dulux są zauważalne, wręcz wyróżniają się na półkach sklepowych, a przy tym są spójne z całą koncepcją wizualną marki.
Nowy system wizualny przy pomocy grupy międzynarodowych ekspertów opracowała agencja Design Bridge.

 

Logo jest elementem identyfikacji wizualnej marki

Projekt logo marki Dulux - pierwotne i po rebrandingu z 2012 roku.

 



Aby nawiązać jeszcze lepszy kontakt z odbiorcą, oprócz licznych kampanii np. „Wiemy jak łączyć kolory”, „Let's Colour”, „Czas na zmianę”, „Life needs colour” marka Dulux stworzyła stronę internetową  www.dulux.pl, na której udostępniła internautom innowacyjne aplikacje internetowe ułatwiające wybór koloru do mieszkania np. Colour Owner na smartfona, ramkę kolorów Colour Click oraz nową wersję aplikacji Mouse Painter. Najnowszą aplikacją na tablety jest Dulux Visualizer, która korzysta z technologii rzeczywistości rozszerzonej, dzięki której klienci mogą jeszcze lepiej dopasować kolor do wybranego pomieszczenia oraz znaleźć najbliższy sklep z produktami Duluxa.
Kolejnym marketingowym krokiem jest prowadzenie przez Dulux projektu ColorFutures. Do współpracy w projekcie zaproszono ekspertów, którzy prognozują trendy malarskie na najbliższy sezon i wybierają wspólnie Kolor Roku. W 2015 roku był nim Miedziany Oranż. Na kolor 2016 roku zaproponowano Złocistą Ochrę.

Kolor roku 2016 - Złocista Ochra


Dulux działa również prospołecznie. Jest inicjatorem akcji Dulux Let's Colour, która angażuje społeczność w malowanie murów i budynków miejskich. Akcja ta prowadzona była w takich krajach jak Brazylia, Wielka Brytania, Francja, Indie, RPA oraz w Polsce.
Najnowsza kampania promocyjna marki Dulux ma miejsce pod hasłem reklamowym: „Poznaj wszystkie kolory beztroski” i ma za zadanie spopularyzować nowy produkt firmy o nazwie Dulux Easy Care. Jest to farba o hydrofobowej powłoce, dzięki której woda i wszelkie zabrudzenia nie wnikają w głąb powierzchni.
Kolejną nowością, mającą ułatwić wybór koloru klientom, są Testery Kolorów, czyli próbka farby sprzedawana w małym, wygodnym pojemniku z dołączonym pędzelkiem. Dzięki nim wybór odpowiedniego koloru stał się jeszcze łatwiejszy.
Jak widać na przykładzie nazwy i logo Dulux, stałe doskonalenie swoich produktów, poszukiwanie i testowanie nowych rozwiązań, kreatywne myślenie i chęć dostarczania klientom nowych doświadczeń i wartości, są najlepszym kluczem do sukcesu.

 

Oceń ten artykuł:

Jak stworzyć nazwę marki?

Tworzenie nazw firm
Logo dla firmy

Jak zastrzec znak towarowy
Gotowe nazwy dla firm